Månadskostnad
Månadskostnaden varierar självklart beroende på vad det är för slags objekt du vill leasa, och vilket bolag du väljer att leasa från. Sedan spelar det också in vilken typ av leasing du väljer..
Försäkrings
kostnad
Om du väljer att använda dig av den finansiella typen av leasing så får du stå för alla försäkringskostnader själv...
Räntor
Leasing räntor
Vid finansiell leasing är räntan rörlig, vilket innebär att leasingbolaget och leasingtagaren genom en rättejusteringsklausul kan garanteras att få det nuvärde som enligt avtalet rådde i början (leasingbolaget), och att han/hon/företaget ej ska behöva betala mer än detta nuvärde, oberoende på det allmänna räntelägrets utveckling (leasingtagaren).
I operationell leasing är räntan fast, och därför är också månadskostnaden fast.
Leasingavgiften, alltså själva hyran för det objektet som du leasar, är skattemässigt avdragsgill, det vill säga att den dras som en kostnad och vid billeasing är utöver det även halva momsen på leasingavgiften avdragsgill. Leasing är även enkelt att budgetera och bokföra eftersom du på förhand känner till hur mycket du/ditt företag ska betala i avgift för hela avtalstiden samt att finansieringen tryggas under hela leasingavtalsperioden.
Ränteskruvning och eftersläpningI samband med de flesta leasingavtal finns en klausul som gör det möjligt för leasingbolaget att förändra villkoren i avtalet under löptiden, vanligtvis kopplas denna möjlighet samman med ett antal ekonomiska faktorer som till exempel ränteläge, inflation, och andra liknande faktorer som påverkar leasingbolagets egna upplåningskostnader. Detta betyder alltså att när de ekonomiska förutsättningarna ändras för leasingbolaget försöker leasingbolaget också att ändra avgiften för leasingtagaren, och den absolut vanligaste ekonomiska faktorn som avtalet är knutet till är räntan. Att det är just räntan som det är vanligast att avtalet är knutet till är naturligt i och med att räntan är den faktorn som påverkar leasingbolagets upplåningskostnad mest.
Detta betyder alltså att om räntan stiger ökar också leasingavgiften, och enligt denna princip så borde den också minska i motsvarande grad när räntan sjunker, men, det man menar med ränteskruvning är faktiskt att förändringar i ränteläget alltid orsakar större höjningar är sänkningar av leasingavgiften då ränteläget förändras. Detta betyder att leasingbolaget i små steg successivt kan bredda sina marginaler i takt med att förändringar sker i det allmänna ränteläget, varpå höjningarna blir för stora och sänkningarna blir för små om man ser över tiden.
Ett annat liknande sätt för leasingbolagen att öka sina egna marginaler är att höja leasingavgifterna snabbt i samband med att räntan höjs, och att vänta innan man sänker avgifterna när räntan sjunker. Den här metoden kallas för eftersläpning.
Om man vill undvika att drabbas av ränteskruvning eller eftersläpning ska man alltid ställa krav på att den klausul som gör det möjligt för leasingbolaget att förändra avtalet under avtalsperioden specificeras mycket noggrant så att det tydligt framgår precis på vilka punkter som leasingbolaget har möjlighet, och kan, förändra avtalet på.
Det ska alltså framgå på vilken sätt eller i vilken utsträckning som avtalet kan ändras. När det gäller fallet med ränteskruvning betyder det att leasingbolaget måste specificera under vilka förutsättningar som förändringar av avgiften blir aktuella, och hur mycket avgiften får förändras i förhållande till det som utlöser förändringen. För att undkomma eftersläpning ska leasingbolaget dessutom specificera när avgiften ska förändras.
Alltså ska avtalet innehålla specifikationer angående följande; Att avgiften endast får förändras vid en ränteförändring (det är givetvis viktigt att specificera vilken ränta som gäller i detta fall). Det ska även framgå hur mycket avgiften kommer att förändras vid en given förändring av räntan och hur lång tid det tar innan avgiften ändras.